Raft

Snak om spil generelt
Anbodil

Raft

Post by Anbodil »

Ja jeg spiller raft fordi det foregår på vandet. Spillet kan spillet i 5 modes;
Creativ: Hvor man kan få adgang til bygge delen ubegrænset
Peacefull: Her angriber dyrene ikke af sig selv, men kan gå til angreb hvis du angriber, men det kommer an på dyret.
Easy; her mister man ikke sine ting i rygsækken, hvis man dør.
Normal og så harcore.

Jeg har selvfølgelig valgt peacefull. Jeg prøvede med easy men jeg blev bare så anspændt af det at jeg næsten fik ondt i ryggen. Så nej det var ikke lige mig, der var alt for mange farer især hajen som angriber din tømmerflåde hele tiden og gerne vil pille den fra hinanden og så mågerne som vil spise dine afgrøder. ;
Og senere vidste jeg at det ville blive meget værre med de andre dyr.

Man starter med en micro tømmerflåde på 4 "tern" og så har man en krog i et reb. Her skal man så fange al den "debrice" som flyder omkring din tømmerflåde, så man kan begynder bygge den lidt større og lave en vand anlæg som renser havvandet, og en lille gril til at lave mad på. Den store fordel ved peaceful mode er at man kan hoppe i vandet uden hensyn til hajen og svømme foran sin flåde og samle ind...men man skal bare ikke miste flåden af syne, for så er man færdig. :D

Måske du kender spillet fra Steam sims4ever?

Jeg har været ved at opgive et par gange fordi jeg ikke er så hurtig på tasterne, men stædigheden tog over. Jeg ville bare spille det spil...så langt som jeg nu kan komme. Der er en historiedel som giver dig blueprint, så du kan lære at lave bedre og større ting til din flåde. Bland andet ror og maskinkraft.
og mange andre nyttige ting.
Man kommer så forbi øer med rev, hvor man kan dykke efter nyttige ting..de er ret flotte faktisk. Og på øerne kan du hugge træer om og få materialer, finde frugt og meget andet. Bla. er der 3 dyr du kan fange og placere på din flåde; en studsagtig fugl ( gir æg, en lama(gir uld) og en ged(gir mælk). De skal så placeres i et indelukke med græs, på din flåde, så de har noget at leve af.

Men det jeg ville sige er at det er hulens svært. Man skal fremstille en slags minikanon som kan skyde et net ud over det du vil fange. Men for at få den eksplosive patron, skal man skyde en pufferfisk. Jeg kan ikke huske hvad de hedder på dansk, og de er hulens svære at ramme. Du skal under vandet skyde med bue og pil ( også selv fremstillet) og der skal 3 pile til at dræbe dem. Den første jeg fik dræbt krævede omkring 20 pile. og jeg spildte patronen fordi jeg ikke helt kendte mekanismen. Den anden pufferfisk krævede onkring 10 pile, men den patorn spildte jeg også, fordi jeg blev så forskrækket da geden hoppede lige imod mig... :(

Når dyrene angriber dig er det faktisk nemmere at ramme dem, hvis du bevæger dig baglæns mens du skyder, og de jagter dig, men sådan er det altså ikke i mit spil..og pufferfiske jager dig ikke selvom du rammer den..den "danser" bare videre...og man skal jo heller ikke drukne.. :?

I dag havde jeg så mulighed for at fange en fugl..men først skulle pufferfisken findes. Den krævede 20 pile fordi den dansede sådan rundt i vandet og jeg kan sg ikke bare skyde et objekt i bevægelse....jeg kan dårligt skyde et som står stille.. :D Jeg fandt så en pufferfisk mere og den gav to portioner sprængstof. Hurra...nu havde jeg 3....og så på jagt efter den fordømte fugl som løb rundt...hid og did...så de første 2 patroner blev tabt, men endelig...den sidste fangede sg fuglen. Du kan tro jeg samlede den op og svømmede ud til flåden med den i en fart. Så meget besvær for at få adgang til æg... :D Men det er nu også hyggeligt ikke at være mutters alene på sådan en flåde. Man kan sg godt savne en radio... :lol:

Nu har jeg så taget hul på historiedelen og har ramt det første mål (en forladt olieborerig)med min efterhånden store flåde..jeg er helt stolt over at den er blevet så stor.
Jeg skal nok huske at tage et par billeder. ;) Og herfra blir udfordringerne kun større. Jeg ved at det næste mål, er et forladt kæmpe luksus skib, hvor man skal finde en masse gode sager og nogle blueprint, men her er angribende rotter normalt, men det skulle de så ikke gøre i mit spil, altså angribe...men jeg vil se det før jeg tror det. Det kender du vel godt!!

Nå men jeg tager det stille og roligt...ingen hastværk...så der er tid til hele tiden at samle materialer..ud at sømme og ud at dykke, men huske ikke at drukne...der er grænser for hvor længe man kan holde vejret jo!!! :D
Anbodil

Re: Raft

Post by Anbodil »

Så fik jeg spillet lidt mere og også taget to billeder af den første lokation i historien.
Raft 10-08-2022 21_50_44.png
Og her er så min tømmerflåde som jeg stadig arbejder på...
Raft 10-08-2022 21_52_43.png
Desværre var det nat da jeg tog billederne... :(
Forresten så var det vigtigste man skulle ha fat på her aller øverst i radiotårnet..og det krævede at man skulle springe fra en metalraft til en trappe og så gå lidt for så at springe videre til en ny trappe. Altså her var jeg ved at blive rundtosset, fordi jeg hele tiden faldt ned...sprang for tidligt eller sigtede dårligt..jeg måtte over 25 forsøg igennem før det endelig lykkedes mig... :roll: Kom ikke og kald mig stædig vel.. :D
Anbodil

Post by Anbodil »

Så fik jeg prøvet noget, for mig, helt nyt. Min søn besøgte mig i mit spil så han lige kunne vise mig hvordan man bl.a. læser en radar! Mand det viste jeg bare ikke ](*,) Men så blev jeg så klog. Jeg har aldrig spillet multiplayer før, så jeg ville jo gerne prøve. Det var nu hyggeligt ikke at være alene på den store tømmerflåde for en gangs skyld..selvom han kun blev 1 time! :)
Og selvfølgelig fik jeg ikke taget nogle billeder. Det slog mig først bagefter at jeg selvfølgelig skulle ha taget nogle billeder med ham på. suk :roll:

Nå men nu har jeg så både en fugl og en ged. Desværre ikke en lama endnu,... men de er de bedste at få fanget til sin båd da de gir uld, som bl.a. kan bruges til at udvide rygsækken.

Jeg er nået frem til Vasagäten. som er en strandet luksus yacht og nr 2 mål i historiefortællingen. Min søn tjekkede lige om rotterne angreb...men det gjorde de heldigvis ikke i mit peacefulde spil. Så nu skal jeg bare igang med at gennemsøge skibet og lave opgaverne, så jeg kan få maskiner og ror til min flåde. Roret er bare fantastisk at få fingrene i da det blir meget nemmere at styre!!! :D
sims4ever

Post by sims4ever »

Hold da op :o Jeg troede du helt havde opgivet at spille noget :mrgreen:

Jo jeg er faldet over Raft inde på Steam - det lyder som et kompliceret spil :-k Så det er sikkert godt med en masse stædighed :lol:

Men godt du hygger dig med det og sønnen kan hjælpe på sidelinjen.

Jeg er gået i gang med et byggeprojekt i Sims 3 og så har jeg fået købt tillægspakken til Simcity - som jeg skal havde kigget op på - når varmen er taget retur igen - lige nu er det ikke til at holde ud :?
Anbodil

Post by Anbodil »

Jamen så har du jo også noget at "rive" i! :D

Jeg har prøvet at huske at få taget nogle billeder, og her er jeg højt oppe på en mellemstor Trope Ø. Og det er dem med dyr på og et sted man kan handle, hvis man altså har noget at handle for.
Raft 11-08-2022 21_04_24.png
Her kan man svagt skimte min flåde. Den er bygget større end sidst og de 3 åbninger bagtil er til når jeg får "hjulpiskermotorer". Det kræver 3 af slagsen for at få flåden til at bevæge sig fremad.
Raft 13-08-2022 15_50_14.png
Her kan man så lige se Vasagäten. et skib i 6 etager og her var meget mørkt i hele skibet, så jeg havde lavet nogle hjælmlygter, så jeg dog kunne orientere mig, mens jeg stormede skibet rundt for at løse opgaverne, og rotterne gloede olmt på mig. Jeg var glad da jeg forlod skibet!! :)

Den næste destination hedder Balboa og er beboet af mange bjørne. Men heldigvis behøver jeg ikke at bekymre mig om dem i mit spil.
Den Ø gav mig bare hovedbrud, for den er stor og man farer nemt vild...og det gjorde jeg også. I 3 spildage for jeg rundt på øen uden at kunne finde tilbage til min flåde, og var bange for at løbe tør for mad og vand. Det var rædselsfuldt. :?

Efter at ha sundet mig, prøvede jeg dog igen, for jeg havde set en lama på øen; og havde nogle opgaver jeg skule løse, samt finde en bestemt ressource som jeg ville få brug for fremover.
Her står jeg på en af destinationerne som er et tårn højt højt oppe over alting.
Raft 13-08-2022 23_30_13.png
Raft 13-08-2022 23_31_06.png
Det lykkedes mig at fange lamaen, men ak da jeg skulle finde tilbage, for jeg vild igen..og da man bærer på det store dyr, så tog det noget af udsynet. Jeg var ved at blive vanvittig...og kom ved en fejl til at slippe dyret...som straks nød at være sluppet løs igen...Æv... Jeg havde kun 1 patron tilbage til at fange den, og det lykkedes desværre ikke. Brand ærgeligt. Jeg blev så frustreret at jeg bare løb afsted...og pludselig kunne jeg kende hvor jeg var og vejen til min flåde. Jeg havde løst opgaven, fået fat i de blueprint man kunne finde og fået koordinaterne til næste destination. Så jeg kunne ikke komme hurtigt nok væk fra den møj Ø...høhø.

Jeg fandt en lille trope Ø at anker op ved og slappe lidt af. Få sorteret i mine ting og lavet noget nyt.
Raft 14-08-2022 19_55_22.png
Nu er jeg så fortsat og har ankret op ved en mellemstor efterårs Ø. Den har også Bjørne, men vigtigst af alt den har flere bisværme og honning. Jeg skal ha fanget nogle så jeg kan lave et bistade mere på min Raft. Jeg har kun et. Og honning bruges til at lave biobrændsel med, og det er det brændstof som mine motorer sejler på. Tja....
Og er der en lama på den ø blir jeg vanvittig, for jeg er ikke sikker på at jeg kan finde de fisk jeg skal bruge for at lave nye patroner...hmfm. [-(
Anbodil

Post by Anbodil »

Gudskelov ingen lamaer men heller ingen pufferfisk, men bier til et bistade mere!! Men av hvor de stak!! :?

Jeg sejler videre til en stor tropeø, og altså den er bare stor. Jeg er igen glad for jeg spiller peaceful mode, for her er ikke mindre end 2 giga fugle. Og normalt bestiller de ikke andet end at samle sten op (læs mindre klippestykker)for at smide dem i hovedet på uvedkommende...altså mig!! :-s

Men nu er det ved at være mørkt, så jeg vil lige vise min Raft sådan mere indgående. Jeg synes jeg er kommet langt, når man tænker på at alle starter med kun 4 sammenhængende, flydende firkanter. Alt man laver skal man samle ind til!! :D
Det her er "kabyssen" Her samler jeg tingene i depoter(kasser på væggen og gulv) og jeg lærer nyt og laver mad
Raft 15-08-2022 00_22_57.png
Her set fra den anden ende, kan man bedre se køkkenet, og bagerst i skibet mine 3 motorer og biogastanken som forsyner maskinerne....altså når jeg fylder den op jævnligt. De sluger dg en del.
Raft 15-08-2022 00_23_20.png
Her er så min stald som gerne skulle ende op med at blive udvidet, NÅR jeg får fingrene i den fordømte Lama!
Raft 15-08-2022 00_23_52.png
Her ses den ene side, hvor jeg laver drikkevand og nu har 2 bistader stående. De kræver blomster...så det fik de!!
Raft 15-08-2022 00_27_26.png
Ovenpå kabyssen eller kahytten har jeg mit styre og navigationsgrej.
Raft 15-08-2022 00_29_17.png
Og her et kik til motorerne..de fylder ret meget i "landskabet"
Raft 15-08-2022 00_29_02.png
Øen jeg ligger udenfor er en af dem med bjørne og somsagt, jeg er glad for jeg ikke skal kæmpe med sådan nogle
og det var da slet ikke gået med en fangerkrog. Næ sådan nogle kræver pile og mange af dem!
Raft 15-08-2022 00_40_40.png
Butikkerne hvor du kan handle, hvis du har noget at handle for, ligger oftest aller øverst på en Ø og ser sådan ud. Jo mere du handler des bedre vareudvalg.
Raft 15-08-2022 00_41_33.png
Jeg lavede en ur, så jeg kunne holde øje med tiden og så en kalender, som viser, hvor længe man har overlevet på søen fra dag 1!
Raft 15-08-2022 01_22_00.png
Nå, men jeg forlod hele dette bjørne territorie for at finde en tropeø. Så jeg kunne gå på jagt efter pufferfisk..så her ligger jeg nu og venter på dagslys! :) Forresten så købte jeg et kompas på den tidligere Ø...så kan det da umuligt gå helt galt med stedsansen... :-k
sims4ever

Post by sims4ever »

Du har da godt nok fået din sag for med det her spil :lol:

Sikke nogle monsterstore maskiner der skal til for at sejle en tømmerflåde :lol:

Jeg kom til at tænke på at de her pufferfisk - må være en kuglefisk af en eller anden form - de kan jo skyde med pigge ligesom pindsvin kan - en slags havets pindsvin.

Nu er jeg så langt at jeg kan oploade mit byggeri i sims 3 - det bliver nok i morgen.
Anbodil

Post by Anbodil »

Det har du ret i Sims4ever...det er et kuglepindsvin, men det er noget kønnere i virkeligheden, end i mit spil... :lol:

Her kan du se en af slagsen:
Raft 15-08-2022 18_48_22.png
Jeg tog et par billeder under vand, så man kan se lidt forskelligt men omkring trope Øerne er havet dog kønnest:
Raft 15-08-2022 00_25_47.png
Raft 15-08-2022 20_40_45.png
Og her ses den Lama det endelig lykkedes mig at fange...det krævede 3 skud....suk :roll: jeg er altså ik ret god
Raft 15-08-2022 18_53_01.png
Jeg har ikke travlt med at finde den næste destination...nemlig Caravan Island. Så jeg valgte at drive lidt for sejl og anker op ud for de småøer jeg nu havde lyst til. Jeg er ved at samle alger, for de bruges til at lave svømmefødder af..og dem får jeg hårdt brug for senere ved jeg. En af opgaverne i en fremtidig ø er nemlig at få en kæmpe haj til at hjælpe dig med at springe noget fundament i stykker. Og det foregår på ret dybt vand, og man skal jo helst ikke drukne eller blive ramt af hajen. Her er dog luftlommer til hjælp!
Nå man det lykkedes mig endelig at få fanget en lama, så nu er mit dyrehold komplet. Jeg har allerede samlet uld nok til at udvide min rygsæk...det er altid rart med mere plads, når man samler. Ja kan man få for meget af det?? :-k :lol:

Og så har jeg efterhånden så meget træ at jeg er i tænkemode over om jeg skal bygge på min Flåde. Den skal ikke være større, men man kan jo godt udvide opad....hmmm :-k

Dette spil er et hvor man konstant er i gang, for der er hele tiden noget at lave og fremstille. Men det gør også at man nogle gange bare gerne vil have en pause...og så kan man trykke esc og håbe det virker(det gør det altså ikke hvergang). Eller gå ud af spillet. Det kan godt være lidt hårdt, selvom jeg nyder det..så jeg holder ofte pauser! ;)
sims4ever

Post by sims4ever »

Det "landskab" under vandet minder meget om Sims 3 - nu får jeg da helt lyst til det :lol:
Anbodil

Post by Anbodil »

Ja det kan jeg da godt forstå!! :D

Jeg gik og rodede lidt med min flåde og har nu udbygget den. Det begynder at ligne et skib efterhånden. Jeg koncentrerede mig om forstavnen.
Og så fandt jeg ud af hvordan jeg viser mig selv i første person. Så her er jeg med pilothjælm og min fine rygsæk.
Raft 16-08-2022 14_22_36.png
Jeg byggede en "Captains Bride" og selvfølgelig min kahyt
Raft 16-08-2022 14_23_18.png
Kahytten er lidt bar endnu med skal nok blive hyggelig efterhånden
Raft 16-08-2022 14_23_45.png
For bedre at kunne se hele udbygningen...tog jeg dette billede.
Raft 16-08-2022 14_31_06.png
Efter dette satte jeg så kurs til mod den nye Caravan Island., Troede jeg. Og man står her og spejder ud i det fjerne uden at se en dyt.
Raft 16-08-2022 14_41_30.png
Og så pludselig dukker noget op...for fanden da...det var helt forkert :? . Ak jeg tåbe havde glemt at når man flytter rundt på radaren, så nulstiller den.
Raft 16-08-2022 14_44_42.png
Jeg fik tastet de rigtige koordinater ind og selvfølgelig var det i en helt anden retning jeg skulle og der var langt. Så det var bare at holde gang i biobrændsels produktionen, for de maskiner sluger en krig af brændstof. Heldigvis blev det lyst igen, så man bedre kunne se...så jeg spejdede videre.
Raft 16-08-2022 14_52_04.png
Og pludselig lang i det fjerne dukkede noget op...endelig ...Caravan City
Raft 16-08-2022 14_56_53.png
Jeg sejlede lige frem og der var et sted som var som skabt til mit pænt store skib efterhånden.
Raft 16-08-2022 15_07_37.png
Imponerende ikke??! Men for at kunne finde ud af spillet ser jeg altid lige nogle you tubere jeg følger spille først, så jeg ved hvad der venter. Og begge 2 var altså ankret op et andet sted. Jeg vidste også at det her ikke var et sted man skulle starte, så jeg besluttede at jeg ville bakke ud og så sejle rundt til den rigtige havn. Men først...kunne jeg så lige dykke det her dybe sted, som lå lige under mit skib hvor man skal hente nogle vigtige dele.
Raft 16-08-2022 15_10_03.png
Jeg skulle igennem 3 luftlommer, så man kan godt sige at det lå mindst 11 etager nede...og selvfølgelig...da jeg er hvor jeg skal, overser jeg det blueprint som jeg også skulle have....suk..så nu må jeg tilbage og samle op på mine fadæser,..og ja der er 2, men så er jeg også med igen.
Nåh men jeg fik flyttet skuden og lagt til det rigtige sted...og her ligger jeg stadig på fjerde dagen. Ja jeg er ikke så hurtig, men jeg har sg fået en lama mere...og det er bestemt ikke så tosset! :D
Raft 16-08-2022 23_30_38.png
Og hvis jeg ellers finder alt det jeg skal, så får jeg endelig en blueprint til en batterilader, fyrværkeri, en metaldetektor, (zipline tool) og vigtigst af alt, en maskinkontrol...og her kan man så stå på sin bro og starte motorene og senere når man har fået det nye anker, kan man også styre det fra sin bro. Jeps...så er man endelig ordentlig kaptajn på sit skib!!!! :lol:
Post Reply