Stardew Valley

Snak om spil generelt
Anbodil

Stardew Valley

Post by Anbodil »

Hvis man kan lide at spille farmerspil og den slags, så vil man unægtelig støde på Stardew Valley på et tidspunkt.
Det er et pixeleret spil og ret komplekst. Egentlig har det ingen slutning, men på et tidspunkt langt ud i fremtiden, vil man mangle plads i spillet, men så kan man jo starte et nyt spil op med en anden type grund og se hvordan man klarer den. :P

Jeg købte spillet før Jul på steam. For at sætte mig ind i spillet, så jeg flere You tube videoer først og læste på den ret gode Wiki side der er til spillet: https://stardewvalleywiki.com/Stardew_Valley_Wiki

Spillet er delt op i 4 årstider; forår, sommer, efterår og vinter. Og der er 28 dage i hver årstid. Det første år spillede jeg kun fx 8 dage ad gange, for der var bare så meget at lære. Det var først hen ad vinter, jeg begyndte at få fat i nogle vigtige ting, som jeg godt kunne ha brugt fra start. Men da jeg hverken var vant til de nye taste styringer, eller helt forstod, hvordan man aktiverede festivallerne...tja..så irriterede det mig.
Men ikke mere end at jeg trods alt gjorde fremskridt.
Jeg har dog måtte ligge fiskeriet lidt på hylden. Det er et minispil og det er noget af det sværeste jeg har prøvet omkring at fiske i et spil (da jeg endelig forstod hvordan det sku gøres). De kloge siger at man lære det efterhånden...men måske er jeg bare for dum, eller også skal jeg ha fat i en anden fiskestang eller noget!! :evil:

Men at fiskeriet driller er ikke nok til at jeg vil opgive spillet, jeg må bare klare mig på anden vis. Og nu er det først år så gået i Stardew Valley og jeg synes endelig at jeg har fået min fod pænt indenfor. Nok til at jeg har fået blod på tanden. Jeg har fået lukket op for 2-3 skjulte områder og muligheder...og det er en stor hjælp. Mit hus har fået den første udvidelse og jeg har fået 2 høns. :D

Minen har rigtig mange levels ja, over 150 så vidt jeg husker, men den er bygget op selv for dummies, for hver 5 etager er der adgang til en elevator. så du mister aldrig dine fremskridt, når du har klaret 5 etager. Jeg er nu nået level 50 og døjer med at komme ned til etage 55, men det må jo lykkedes på et tidspunkt. Måske skal mit udstyr bare være bedre!! :)

En af de største opgaver i spillet, går på at få fikset kommunebygningen op..og det er ikke gjort på 1 år..men belønningerne undervejs som det skrider frem er det hele værd!

Jeg kan godt anbefale spillet, men tror ikke det behøves. Det er et meget populært spil, som er blevet opdateret flere gange gennem tiden. Nu taler man så om der overhovedet kommer flere opdateringer, eller spillet er færdigt. Men det vil tiden kun vise. Der er i al fald umådelig mange spilletimer i det spil. I al fald langt flere end i sims 4.... :D
Last edited by Anbodil on 15. Jan 2022, 21:26, edited 1 time in total.
sims4ever

Re: Stardew Valley

Post by sims4ever »

Jeg har også Stardew Valley - fik det som gave for nogle år siden. Jeg har ikke spillet det ret meget - det taler ikke så meget til mig - men dejligt at du har fået positive ting ud af det :mrgreen:
Anbodil

Post by Anbodil »

Så fik jeg taget et billede af min farm..eller noget af den. Jeg er igang med at udvide mit dyrehold, så jeg kan få køer, får og grise tror jeg også der er plads til, men det må tiden vise. :P
Jeg har fået åbnet ørkenen og kloaken i mellemtiden!
Stardew Valley 17-01-2022 10_58_55.png
Her er det efterår år 2
Stardew Valley 15-01-2022 22_08_13.png
Og her fik jeg besøg en nat af en fe... :D Noget jeg kun har oplevet to gange.

Det er meget mørkt om aftenen, så jeg har tænkt på om jeg kan sætte fakler over det hele! Men det må så komme an på en prøve.
Lige nu har jeg en opgave, hvor jeg skal gøre noget forskelligt, og der er ikke meget hjælp. Jeg skal give det sidste måltid til sanddragen. Først tænkte jeg at det nok var en af beboerne. buschaufføren kan godt lige en sanddrage... :D meen måske det er noget med ørkenen. Det er sandelig godt at man kan tjekke med Wikien!!! ;)
sims4ever

Post by sims4ever »

Oh Oh der er åbenbart meget spil i det kan jeg forstå og jeg troede faktisk ikke man kunne udvide området :o
Anbodil

Post by Anbodil »

Der er RIGTIG meget spil i det her! Og så jagten på pengene altid. Så det betaler sig også at tænke stratetisk!!!!. Og ikke alle fabrikationsmaskiner kan betale sig at lave.
Men det var også derfor at det tog noget tid før jeg følte jeg fik foden indenfor.

Man skal bygge venskaber..for så får man gaver fra dem ind i mellem. Man kan blive gift og få max. 2 børn. Hvilket kræver at du udvider dit hus.
Mit er blevet det en gang..og jeg fik køkken og soveværelse med dobbeltseng. En stor fordel, da min kat nogle gange spærrede for jeg kunne komme i seng..så jeg måtte flytte sengen. :D Det sker så ikke mere.
Huset ændre dog ikke størrelse udvendig, men indvendig.

Alt nyt man kan samle/finde i spillet, der kan førsteudgaven doneres til Günters bibliotek og så får man gaver undervejs. Og når samlingen er færdig..så får man vist en stor gave!!!!
Der er bare så mange lag i det her spil...så dagene er alt for korte..men sådan er det vist i mange spil!! :D Nu skal jeg så lige på Wikien igen for at finde ud af, hvordan jeg får mælk fra mine køer!! ;)

Og så en nat fik jeg dette monstrum på grunden---og jeg aner ikke hvad det er, men det finder jeg vel ud af.
Stardew Valley 17-01-2022 14_30_46.png
Jeg har nu sat lys på det meste af grunden..og det er rart, for næste årstid er vinter..og det blir tidlig mørkt. Så skal jeg igang med at komme længere ned i minen. Den går til level 120 og jeg er nået level 80. Nu er det blevet herre svært....suk. Bagefter kan man mine i andre småminer, når de er lukket op og det er også meget svære!! :evil:
sims4ever

Post by sims4ever »

Jeg har snakket med Mathias for han har spillet spillet sammen med sin veninde i Skotland og han siger du vil komme ud for mange ting - både monstre og slåskampe :lol:
Anbodil

Post by Anbodil »

Orrkkk ja...det ved jeg, for ellers var jeg ikke nået til level 80 i minen. Men jeg er også nået til lava afsnittet og det er altså svært og kræver godt forberedelse. Jeg har et par gange, valgt at gå ud af mit spil UDEN at gemme, men det var når jeg betalte for dyrt for at dø i minen. At miste sit dyre sværd fx..det acceptere jeg bare ikke. Og man skal ikke ha for mange penge, når man går i minen, for du betaler procentvis af din pengebeholdning for at blive reddet. [-( Men jeg synes stadig det er sværest at fiske. :?
sims4ever

Post by sims4ever »

Ok så er du helt med kan jeg læse :mrgreen: Mathias snakkede om monstre på skolen som man måtte formidle for at kunne komme videre - men det kommer vel også til dig
Anbodil

Post by Anbodil »

Øhhh der er altså ikke en skole i dette spil. Men der er et faldefærdigt kommunehus, som du kan vælge at restaurere og her er der nogle søde "pakke" fyre, som kan hjælpe dig med at høste dine marker, når du har gennemført opgaven. Men det er altså en meget stor opgave, hvor man skal samle mange bestemte ting...så det tager en pæn rum tid...nok samlet 2-3 spilår!
En anden ting er at der faktisk er en historie i spillet også...om indbyggernes indbyrdes forhold og den er ikke uden humor. Faktisk har borgmesteren en affære med en enlig mor...og en anden enlig mor med 2 børn venter en knægt eller mand hjem fra krigen..og han kommer også og aner ikke hvad han skal stille op med sig selv. Og sådan er der der så meget mere.

Jeg nævnte man kan blive gift, men du kan også vælge at få en roommate...og få bygget et lille hus på din grund, hvor vedkommende kan være. Så der kan være mange grunde til hele tiden at forbedre din kendskab til indbyggerne, så det kan blive venskab.

Jeg har lige startet endnu et spil op, men på en spøgelsesgrund...bare for at prøve det. Og her er min figur af hankøn og har hund. Så her blir min figur sådan lidt mere eksperimenterende..og måske skal han også giftes på et tidspunkt. Han skal i al fald have det bedste kampudstyr han kan skaffe sig hele tiden. For ved mørkets frembrud kommer nattens skikkelser frem!!! hehe 8-[
sims4ever

Post by sims4ever »

Ahh det kan være det er det kommunehus han snakkede om - og kaldte en skole :mrgreen:
Post Reply